Friday, May 6, 2011

Keputusan Permohonan UPU dan Matrikulasi

*Klik untuk kanta pembesar*

*Klik untuk kanta pembesar*

Alhamdulillah. Saya betul-betul tak sangka mendapat tawaran Matrikulasi dan IPTA. Mati-mati ingatkan saya tak dapat. Matrikulasi, saya memang tak ada perasaan. Sebab matrikulasi memilih pelajar A yang berguni-guni. Dan saya give up kot nak masuk matrik. Jiran kata, kalau tak score dengan baik, nanti kena tendang. Okay, saya pun dah muak pandang physics dan chemistry. Cukuplah dua tahun saya berhempas pulas memahami Newton's Law dan safonification. Ni je yang aku ingat, yang lain haram. Minat memang minat.

Terfikir juga, kalau IPTA tak dapat, mahu tak mahu masuk matrik jugalah. Sejak tu, saya lebih terbuka untuk memilih matrik. Tak kisahlah, jiran nak cakap apa sekali pun. Tengok budak matrik happy je belajar kat matrik. Walaupun dia orang kata matrik tu tough gila.

Pilihan pertama saya semasa permohonan upu ialah, Diploma Teknologi Maklumat. Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya mendapat course yang paling saya idam-idamkan. Air mata dah beratur tunggu gilran nak jatuh. Betul ke ni? Rasa macam tak percaya. Dan UTHM bukanlah jauh mana dengan Segamat berbanding Kuala Pilah.

Jujurlah kan, saya suka dua-dua. Kawan kata, ambil matrik satu tahun terus dapat degree. Nak score tu lah yang aku nak gila. Kalau tak dapat course yang kita nak masa degree, lagi merana. Kempunanlah den.

Buat solat istikharahlah senang cerita.

12 comments:

gadis melayu said...

salam.. jujur akak kate klu teknologi maklumat koz pilihan ain, ain kena pikir balik betol2.. buat kajian tentang peluang pekerjaan kalau ain amik koz nie.. kdg2 kita x bleh ikut minat sgt..

memang matriks ain kena struggle.. tapi pikirkan hasilnya.. sangat berharga.. akak sendiri bukanla pelajar terbaik matriks.. kalau ikut pointer hampir kena repeat.. tapi sekarang akak amik ijazah kejuruteraan elektrik.. dan pastinya jurusan akak sangat luas skop pekerjaan nye.. bukan nak bemegah.. hanya contoh..

jangan dengar cakap jiran atau sesape yang tak de pengalaman tentang matriks.. kita kalau nak belajar mana2 pown boleh.. paling penting usaha dan tawakal kepada Allah..

kita kena bijak memilih.. jangan sia2kan peluang yang ada.. ain kena pikir berapa ramai yang menangis sebab tak dapat matrik.. ain pulak senang2 sia2kan.. sains dalam kehidupan kita takkan berakhir.. sebab tanpa sains kita takkan dapat kecapi kemajuaan yang ada sekarang..

yang perlu ain buat skrg doa banyak2.. mintak petunjuk dari Allah.. semoga Allah permudahkan jln ain untuk mencapai kejayaan.. amin..

good luck dear..^_^

gadis melayu said...

hah lg satu.. pointer yg melayakkan seseorang untuk amik ijazah teknologi maklumat ialah 2.3 dan keatas.. sbb akk penah mntak kos nie dulu mase isi borang upu lepasan matriks.. tp pilihan ketiga..

Nurain Ali said...

Thank you akak.
Memang kalau ambil matrik, skop kita lagi luas. InsyaAllah. Terima kasih sebab bagi nasihat. :)

nUrulsHIera93 said...

give me 5..
law matrik kite same tmpt..
h me same je mcm awk..
msih dlm keadaan dilema yg teramat..
haha

Nurain Ali said...

nurulshlera93:
really, see u there. Haha. saya tak tahu nak pilih mana.

kulop ludin said...

yang penting kat mana kita berakhir...
choose wisely, my young padawan...
may the force be with you....blliittzzz....
kikiki!

Nurain Ali said...

Terima kasih cikgu. Atas nasihat mak, saya ambil dip. Biarlah apa orang nak kata.

~aien~ said...

wah..hebat2..
congrats ain!
make sure plh yg the best!^^

Nurain Ali said...

aien :
Biasa je. Terima kasih! :))

Nurain Ali said...

aien : biasa je, tak ada apa yang hebat. thanks aien! :P

k e y r i said...

<<<<<<<<<<<,xdpt.. sob3 =.=

Nurain Ali said...

Keyri, Allah merancang yang lebih baik untuk anda. :)