Saturday, July 31, 2010

Pengajaran Bulan ini : Hargai Hasil Karya Orang Lain

Hai, sudah lama aku menyepikan diri dari dunia bloggger yang tersayang. Terlalu sibuk dengan sekolah sehingga aku belajar sesuatu yang baru. Dan semestinya, aku mengargainya walaupun melukakan hati kudus aku. Cehhh.


Untuk Tumbesaran : Klik

Ini kelas aku. Bukan nak bangga, Oh kamilah pelajar paling pintar di sekolah. Tidak. Ini cuma hasil kerja aku. Cikgu Hasnah memang comel sehinggakan aku selalu mengelamun atau tidur dalam kelas beliau. Aku mula membuat gambar kelas untuk kelas lain. Sebagai duit tambahanlah kononnya.

Macam biasa, prosesnya bermula dengan mengambil gambar semua pelajar di dalam kelas. Aku serahkan tugas ini kepada wakil aku. Belum apa-apa, ada yang tak nak ambil gambar. Terutama sekali, Mak Datin kelas tu. Kak, kalau solek sekali pun belum tentu kau cantik macam Rozita Cik Wan. Ini fakta. Kita budak sekolah.

Aku ingat aku akan siapkan dalam masa dua minggu. Tapi dalam sebulan juga ambil masa sebab terburu-buru dengan benda lain. Jadi, bila aku betul-betul free, aku cuba menyiapkan satu malam tersebut. Aku berjaya menyiapkannya.

Keesokkannya, aku membawanya ke sekolah. Hasil dari printer haktuih aku. Memang buruk. Mereka berkata, bolehlah. Tak payahlah nak susahkan diri sendiri untuk buat yang baru. *Senyum, menyedapkan hati yang memang gundah gelana mendengar kritikan yang pedas lagi lazat seperti Pizza Hut.*

Sebelum itu, memang aku terfikir untuk memperbaiki hasil kerja aku. Tapi, balik sekolah. Kawan aku mengatakan bahawa kelasnya tidak mahu menggunakan gambar tu untuk majalah sekolah.

Apa yang anda rasa kalau anda berada di tempat aku?

Kawan aku kata, Tak berboloi apa yang Ain dah buat. Penat Ain buat tiba-tiba budak cakap tak nak. Alasannya, Ala dalam gambar ni aku tak lawalah. Tak cunlah, Tak gantanglah. Gelaplah. Semualah.


Inilah usaha yang tidak berbaloi dek gara-gara mereka yang tidak tahu menghargai sesuatu. Sabar, sabar Ain.

Al-fatihah buat Arwah datuk, Tumin bin Hassan Ahmad. Semoganya Arwah tergolong dalam orang-orang yang beriman.
1929-2010.

10 comments:

Fakhrur Razi berkata said...

hahaha bse la tuh..
dalam dunia kerja nnti
bkn sume hasil kerja kte diterima
xpe janji kau dh berusaha ;D

ps: dua2 gmbar kau edit tuh lawa jer~
cuma klass kau nyer lgik meletop :D
of cos la kan xD

✿ emaxoxo ✿ said...

HAHA :D ain , gambar kls ain lawan . ngeh ngeh . tapi ramai cina kan ;)

Zaty said...

sumpah lawa, suka dua-dua! eh atok kak ain tu err duduk medan ke? tanya je, sebab atok ex-boyf kite yg nama sama baru meninggal last week.

fatimah arr said...

apa la..
comel per yg ain buat tuh..sowh dorg buat tgk..lawa lg ke dr ain buat tuh..?

Nurain Ali said...

Fakhrul Razi, aku percaya tu. Tapi dalam keadaan aku. Sumpah, tak berbaloi kerana alasan kolot tu.

Nurain Ali said...

Ema, terima kasih. Tahu tak pe. Ema pun sama juga ke?

Nurain Ali said...

Zaty, Terima kasih, Bukanlah sygs. Dekat je dengan rumah akak. Alfatihah buat arwah atuk exboyf adik.

Nurain Ali said...

Fatimah, mata orang yang tak seni selalunya menidakkan sesuatu. Pendapat anda sama seperti super Bibik saya. Terima kasih.

Anonymous said...

Всем привет!

Недавно перед мной встала задача, куда деть накопишиеся [b]европоддоны[/b], или еще их называют [b]Паллеты[/b],
[b]Поддоны[/b], [b]Европаллет[/b]ы Размеры 800*1200, 1000*1200- Это [u]Тара Пром назначения[/u].
Немного предистории.
Сам я тружусь кладовщиком на складе. Нам приходит много продукции на [b]Европоддонах[/b],
товар продаем а поддоны остаются, у нас встал вопрос куда их девать.
Раньше мы их сжигали.
Потом мне подсказали, что за поддоны можно получить деньги.
Начал обзванивать фирмы везде были цены маленькие,
потом приятели мне подсказали, что в Челябинске есть такая Компания "[b]Уралсклад[/b]",
около 10 лет на Рынке Промышленной Тары с хорошей репутацией.
Я нашел их сайт в интернет - [url=http://www.uralsklad.ru]www.uralsklad.ru[/url] и позвонил по тел. +7(351) 233-07-14.
Буквально через час подъехал их представитель, Авто с Логотипом "[url=http://www.uralsklad.ru]Поддоны Челябинск[/url]".
Цены закупочные оказались самые высокие в г. Челябинске.
Все цивилизовано грузчики загрузили [b]Паллеты[/b] ешё и лом поддонов купили, расчитались на месте наличными.
Про другие фирмы я узнавал либо Цены низкие, либо Бракуют много, да и денег от них не дождешься.

Так что если у вас завалялись [b]европоддоны[/b], не торопитесь их выбрасывать, лучше обменяйте их на деньги.

Anonymous said...

Hello. In a crisis, fell revenue from sales [url=http://rapira-mir.ru]rapira-mir.ru[/url] . Tell my what can be done. Thanks in advance.
Vsem privet. V uslovijah krizisa upal dohod ot prodazh [url=http://rapira-mir.ru]rapira-mir.ru[/url] . Podskazhite chto mozhno sdelat'. Zaranee Spasibo.