Saturday, July 31, 2010

Pengajaran Bulan ini : Hargai Hasil Karya Orang Lain

Hai, sudah lama aku menyepikan diri dari dunia bloggger yang tersayang. Terlalu sibuk dengan sekolah sehingga aku belajar sesuatu yang baru. Dan semestinya, aku mengargainya walaupun melukakan hati kudus aku. Cehhh.


Untuk Tumbesaran : Klik

Ini kelas aku. Bukan nak bangga, Oh kamilah pelajar paling pintar di sekolah. Tidak. Ini cuma hasil kerja aku. Cikgu Hasnah memang comel sehinggakan aku selalu mengelamun atau tidur dalam kelas beliau. Aku mula membuat gambar kelas untuk kelas lain. Sebagai duit tambahanlah kononnya.

Macam biasa, prosesnya bermula dengan mengambil gambar semua pelajar di dalam kelas. Aku serahkan tugas ini kepada wakil aku. Belum apa-apa, ada yang tak nak ambil gambar. Terutama sekali, Mak Datin kelas tu. Kak, kalau solek sekali pun belum tentu kau cantik macam Rozita Cik Wan. Ini fakta. Kita budak sekolah.

Aku ingat aku akan siapkan dalam masa dua minggu. Tapi dalam sebulan juga ambil masa sebab terburu-buru dengan benda lain. Jadi, bila aku betul-betul free, aku cuba menyiapkan satu malam tersebut. Aku berjaya menyiapkannya.

Keesokkannya, aku membawanya ke sekolah. Hasil dari printer haktuih aku. Memang buruk. Mereka berkata, bolehlah. Tak payahlah nak susahkan diri sendiri untuk buat yang baru. *Senyum, menyedapkan hati yang memang gundah gelana mendengar kritikan yang pedas lagi lazat seperti Pizza Hut.*

Sebelum itu, memang aku terfikir untuk memperbaiki hasil kerja aku. Tapi, balik sekolah. Kawan aku mengatakan bahawa kelasnya tidak mahu menggunakan gambar tu untuk majalah sekolah.

Apa yang anda rasa kalau anda berada di tempat aku?

Kawan aku kata, Tak berboloi apa yang Ain dah buat. Penat Ain buat tiba-tiba budak cakap tak nak. Alasannya, Ala dalam gambar ni aku tak lawalah. Tak cunlah, Tak gantanglah. Gelaplah. Semualah.


Inilah usaha yang tidak berbaloi dek gara-gara mereka yang tidak tahu menghargai sesuatu. Sabar, sabar Ain.

Al-fatihah buat Arwah datuk, Tumin bin Hassan Ahmad. Semoganya Arwah tergolong dalam orang-orang yang beriman.
1929-2010.