Wednesday, April 14, 2010

Tip Menghilangkan Rasa Mengantuk Di Dalam Kelas

Minggu ini, kau tahu aku boleh tidur sambil menongkat dagu atau tertunduk. Konon-kononnya aku tengah buat kerja yang cikgu berilah. 2 dalam 1. Mata menghadap tulisan tapi hampir tertutup.

Jangan kejut kalau kau

1. ''Awak, bangun awak. Cikgu dah sampai''
Konon-kononnya Budi Bahasa Budaya Kita. Kau lagi membuatkan aku menyambung mimpi Datuk Ternama nak cium aku adalah.

2. Cubit-cubitan.
Dulu, aku suka suruh Aisyah Bibik ''Bik, tolong cubitkan tangan kita.'' Tak lama kemudian, aku sudah lena di buai mimpi bersama-sama denagn Sulphuric acid + Water = Ain bangun dari tidur.

3. Kau pun tidur juga.
Kawan sebelah menegur. ''Ain. Tidur je.'' Aku segar bugar macam kena simbah dengan air. Tapi, kawan sebelah aku pula yang sedang melentokkan kepala dengan kadar dengkuran yang jauh lebih hebat.

4. Ketawa.
Ada sesetengah kawan aku, bila tengok aku mula tersengguk-sengguk, mereka tertawa. Aku bukan Raja Lawak yang kalah di arena Raja Lawak. Sungguh tidak bertauliah.

Kejutlah Sleeping Beauty dengan cara

1. Jerit.
''Ain!'' Aku yang baru nak menutup mata melayari mimpi bersama-sama Datuk Ternama pun terbatal. Nasib baik kau kacau daun lah kawan.

2. Tepuk.
Tepuk belakang dada, serta merta mata pun yang baru beroperasi untuk tidur akan terbuka secara langsung. Janganlah sampai membunuh pula. Aku saman malu dekat kau.

3. Saspen.
''Ain, Datuk Ternama datang.'' ''Haaa. Mana? Mana?'' Secara tidak langsung syaitan atas kelopak mata pun lari juga. Takut ya syaitan.

4. Rubber.
Ketika mencari waktu yang sesuai untuk melelapkan mata, mata sedikit-demi-sedikit akan menurun. Tetiba, ''Woi, apa nie main raba-raba?''

Mudah kan? Apa tunggu lagi. Kejutlah mereka yang sespecies dengan aku.

Hutang Piutang akan diselesaikan dalam masa yang terdekat.

4 comments:

~ Ann ~ said...

ahahahaha

NICK IRFAN said...

bleh jd ke tips ni? ape2pun thnkz 4 this info! :)

fatimah arr said...

hahaha..payah lor guna tips2 niyh..xjalan punya..

farah said...

wah , boleh guna ke tips ni semua ?