Friday, April 2, 2010

Aiyoh. Mana Beg Xin Yan Lari?

Semalam 1 April atau lebih dikenali April Fool. Kenapa tak ada March Fool ke, October Fool ke? Dapat juga kenakan orang setiap bulan.

Macam biasa. Bila loceng berbunyi, cikgu berdiri tenjerit-jerit suruh beratur dan itu dan ini. ''Ain, Xin Yan panggil awak dekat ruang legar. Cepat taw.'' Aku sekadar menggangguk kepala. Bila Tan Shu Mei ketawa, cis. Wakenabeb! April Fool yang pertama di awal pagi.

Aku nampak Chin Xin Yan tanpa beg. "Chin, mana beg?'' ''Itu Aun Hock ambil.'' April Fool, biasalah. ''Awak bawa beg ke sekolah tak?'' ''Bawalah. Tadi ada. Tiba-tiba dah tak ada.'' ''Oh. Adalah tu kot.''

Sampai di kelas, Xin Yan cuba menyanyakan Aun Hock tentang begnya. Aun Hock yang tidak berpuas hati, membuka zip beg sekolah lalu memperlihatkan isi dalaman beg beliau. Beg Xin Yna yang besar lagi berat tak kan muat di simpan dalam beglah. ''Macam mana nie? Beg saya tak ada.'' ''Mesti ada punya. Awak cari dulu.''

Xin Yan keluar dari kelas meninggalkan aku yang binggung, menyelesaikan borang Naqibah yang perlu dihantar. Xin Yan kembali lagi. Mukanya kecewa. Mungkin belum ketemu siapakah yang menyorokkan beg sekolahnya. ''Dah jumpa?'' ''Belum.'' Xin Yan keluar. Aku ikut. Melihat Xin Yan mula menitiskan air mata. Aku cemas. Aku cuba menenangkan Xin Yan. ''Jangan nangis Chin. Kita cari dekat ruang legar. Kalau tak jumpa juga kita bagitahu cikgu.'' Aku memimpin tangan Xin Yan dan turun ke ruang legar. Aun Hock turut serta. Aun Hock sangat bertanggungjawab walaupun bukan dia yang menyorokkan beg Xin Yan.

Aun Hock suruh aku masuk memandangkan Cikgu Zamilah sudah tiba untuk mengajar pelajar Islam. Dalam kelas Cikgu Zamilah, aku masih lagi memikirkan nasib Xin Yan. Aku mendengar derap kaki di kaki lima. Mungkin Xin Yan. Oh, bukan orang lain.

Tidak lama kemudian, Tan Shu Mei melalui kelas Cikgu Zamilah. ''Dia lupa bawa beg. Tinggal dalam kereta''. Tan Shu Mei mungkin bengang bila beg Xin Yan bukan hilang tapi tertinggal. Aku dan Aisyah cuba menahan gelak. Prasangka-nangka kami meleset sama sekali. Xin Yan dan Aun Hock melalui kelas Cikgu Zamilah. Aun Hock menunding jari ke arah beg Xin Yan. Sekali lagi perut kami hampir pecah bila teringatkan peristiwa yang konon-kononnya April Fool.

Satu hari Xin Yan dikenakan oleh warga sekolah. Merah padam mukanya. Pagi tadi, soalan pertama yang aku tanyakan ialah ''Chin, bawa beg tak?'' ''Bawa.''

6 comments:

Fakhrur Razi said...

hahahaha mcm citer dongeng yg pasai orng menipu tuh plop ;D

Zaty said...

haha april fool lah sangat :P

ema.razali said...

hahha :D

Nurain Ali said...

Fakhrur Razi: Yeke? Tak tahu pula. Hee

Nurain Ali said...

Zaty : Tahu tak pe.

Nurain Ali said...

Ema : Haha.