Monday, February 1, 2010

Tak Guna Menangis Kerana Dia Sudah Menjadi Milik Nik Piah

Punyalah panjang tajuk. Sebelum anda meneruskan sesi pembacaan dan penghayatan pada hari ini, tajuk itu ialah mata pelajaran Fizik. Itu adalah singkatan bagi Tera Giga Mega dan sespesies dengannya. Budak tingkatan yang baru masuk sains tulen tu mungkin fresh lagi kot ingat benda alah tu. Tapi agak malang bagi si Mak Cik ini, sejak tingkatan 4 dia masih belum mahir apa itu Tera Giga dan Mega. Kemungkinan besar, Mak Cik ini hanya mengingati rancangan kartun kegemaran sewaktu kecil. *Rindunya nak tengok kartun tu*

Kalau epal berbuah dua kali, mesti sedapkan. Tapi pisang? Sedap apa. Sudah termaktub dari awal bila pisang hanya mampu melahirkan satu tandang sepanjang kehidupan beliau. *Kesian* Kepada monyet-monyet liar, jangan serbu aku punya blog. Sungguh, aku tak undang kau ke hari perkahwinan aku. OPSS.




Bila aku dapat panggilan dari seseorang yang telah lama terputus hubungan atas dasar sejarah hitam yang berlaku antara kami, ia bukanlah sesuatu yang aku inginkan. Atau aku masih lagi takut jika pisang melahirkan setandang buah pisang lagi sekali. Dan aku masih belum bersedia untuk itu. OMG. OMG! Mimpikah aku? *Pang, Pang* Aku masih sedar. Tidak lagi menjadi Sleeping Beauty. Kenapa sih kau masih hadir? Emangnya kenapa? Salah?

Bagaimana hari-hari seterusnya dengan hadirnya beliau dalam hidup aku? Bukankah itu menjadi lebih memusingkan dalam kepala hampir nak tanggal. Ah. Beliau dah pernah tipu kau. Kenapa mesti kau percaya, Ain? Tapi, hatinya ikhlas. Minda dan hati tidak lagi sehaluan. Mungkin juga betul kata minda. Ala, macam kata mak aku, Ikut hati mati, ikut rasa binasa. Tapi kalau ikut minda? Sudah aku jangka, dia akan mencari aku semula. Itu baru seorang. Belum lagi kalau..



Mungkin juga aku terlewat menjawab pertanyaan seorang tua bila dia bertanya kenapa aku tak ada Boyfriend? Layakkah seorang gadis yang baru melangkau usia 16 tahun mempunyai kekasih hati atau mata air atau sejenama dengannya. Masa tu, aku balas. Emak tidak mengizinkan. Kenyataan itu mungkin juga betul. Minggu berikutnya, emak aku membetulkan penyataan aku. Beliau memberikan lampu hijau tapi belajar dulu. *Eh mak! Biar betul?*




Belajar Pendidikan Islam mengenai perihal perkahwinan amat menyeronok jika jika ada pakwe. Itulah pernyataan Aisyah. Lantas aku menyambung, Aisyah tak suka sebab Aisyah tak dapat cari sendiri pilihan hatikan? Dengan semangat, Ya betul. Tapi lain pula pendapat si Mak Cik seorang ini, Ala, best apa mak yang pilihkan. Emak kita suruh cari sendiri. Dahlah bab ni kita dapat Z. Paling lembab.

Cikgu : Nurain. Apa itu velocity?
Nurain : *Sibuk dengan perihal lain. Tidak mendengar pabila nama dipanggil* Rate of change of displacement.
Echot : Displacementlah. Displacementlah.
Cikgu : Apa dia?
Nurain : Displacement... *Muka blur*
Echot : Velocity. Velocity. Velocity.
Nurain : Divide by... Time taken.
Echot : Apasal susah sangat kau nak jawab.
Nurain : Aku nak cakap time taken dari awal. Tapi kau sebut velocity velocity. Terganggu konsentrasi aku tahu?
Echot : EH, yeke? Tak perasan.
HAHA

8 comments:

nurain rodze said...

banyak betoi tersurat dan tersirat .

arekymz membuyau said...

huish..
bnyk btol yg berangan nih..
blajar rajen2..

Nurain Ali said...

Nurain Rodze.
Betul tu. :)

Nurain Ali said...

arekymz:
heee.
terasa den.
:)

fatimah arr said...

huish..dpt lampu hijau?
masih terlalu awal..

ema.razali said...

ain . beshh ayat ayat kat entry ni . ema baca berulang kali tau . hohho :B

Nurain Ali said...

fatimah:
tula.
tak terfikir pun nak...

Nurain Ali said...

ema:
yeke?
tak sangka ain.
heee


thank you sygs.